کتابخانه مجازی اهلسنت و جماعت

وبلاگ بزرگ کتاب های اهلسنت و جماعت

کتابخانه مجازی اهلسنت و جماعت

وبلاگ بزرگ کتاب های اهلسنت و جماعت

در این وبلاگ کتاب های اهلسنت با پسوند های نظیر word,pdfو... قرار خواهد گرفت

۱۶ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

داستان غم انګیز شهادت نوه ی پیامبر اکرم صل الله علیه وسلم

حسین بن علی بن ابی طالب فرزند دختر رسول الله است که پس از برادر بزرگترش حسن بن علی رضی الله عنه در ماه شعبان سال ۴ هجری متولد شد و به تاریخ ۱۰ محرم (عاشورا) سال ۶۱ هجری در کربلا به شهادت رسید. رضی الله عنه و ارضاه. وی در دوران کودکی رسول الله را درک نمود و در هنگام وفات رسول الله هنوز کودک بود. پس از رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) خلیفه بزرگوارش ابوبکر صدیق رضی الله عنه وی را گرامی می‌داشت و پس از او عمر بن الخطاب و عثمان بن عفان نیز او و دیگر بزرگواران اهل بیت را بسیار گرامی می‌داشتند. وی در دوران خلافت پدر بزرگوارش علی بن ابی طالب رضی الله عنه وی را در همه‌ی زندگی‌اش همراهی نمود و از او روایت نمود و همچنان در طاعت پدر بززرگوارش باقی ماند تا اینکه ایشان به دست خوارج نادان به شهادت رسیدند

  • ۰
  • ۰

حوادث مهم تاریخ ایران را از دوران حکومت امویان تا پایان قاجاریه بررسی و تحلیل می‌کند. این کتاب در پاسخ به کسانی نوشته شده است که ورود اسلام به ایران را باعث پسرفت و واماندگی ایرانیان می‌دانند و با بی‌انصافی، چشم بر دستاوردهای عظیم فرهنگی، اجتماعی و انسانی آن بسته‌اند. نویسنده در این پژوهش تحلیلی، عوامل مؤثر در بروز وقایع مهم سیاسی و اجتماعی ایران را معرفی نموده و از دستاوردهای پرافتخار و دوران پرشکوهِ حاکمان اهل سنت سخن می‌گوید. او در شرح وقایع هر دوره، پادشاهان و حاکمان سلسله‌های مختلف را معرفی و وضعیت مردم را در دوران آنان تشریح می‌کند و به توصیف دستاوردهای علمی، ادبی، سیاسی و اقتصادیِ آن دوران می‌پردازد. وی دانشمندان، علمای دینی و بزرگان هر دوره را نام برده و رویکرد ایشان را در قبال اسلام و ایران شرح می‌دهد. رابطه ایران با غرب، نقش دولت‌های خارجی در تفرقه‌افکنی و ایجاد اختلافات و جنگ‌های مذهبی و ویژگی‌های هر یک از سلسله‌های سیاسی ایران، از جمله مباحثی است که در بررسی هر سلسله بدانها پرداخته می‌شود.

  • ۰
  • ۰

دستورالعمل‌های حکومتی اسلام و شیوه صحیح برقراری نظام اداری و سیاسی را بر اساس آموزه‌های قرآن، سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم و سیره خلفای راشدین تبیین و تدوین می‌کند. کتاب با تعریف سیاست و رابطه آن با دین و مقتضیات شرعی آغاز می‌شود. نویسنده در ادامه، ویژگی‌های نظام سیاسی اسلام و تفاوت‌های آن با سایر شیوه‌های حکومتی را در دو اصل بیان کلی و چند رکن فرعی بیان می‌کند: ربانی بودن منبع و الهی بودن هدف. وی در فصل بعد، ارکان و پایه‌های اصلی تشکیل حکومت اسلامی را تشریح کرده و در ادامه، جزئیات قواعد سه‌گانه‌ای را تشریح می‌کند که تمام حکومت‌های اسلامی باید بر آن استوار باشند: مساوات، عدالت و شوری. وی در فصل آتی رویکرد اسلام را به مکاتب فکری سیاسی متداول در دنیای امروز سکولاریسم، تئوکراسی و مردم‌سالاری توضیح می‌دهد و تفاوت شیوه حکومت اسلام با آنها علل نادرستی و نقص هر یک را بیان می‌کند.

  • ۰
  • ۰

فاجعه¬ی بوسنی و هرزگوئین هرچند نخستین فاجعه در تاریخ مسلمانان و بخصوص مسلمانان بوسنی نبود. اما یکی از هولناک¬ترین فجایع بود. پیش از این فجایعی همچون قتل عام-های مغولها ، صلیبی¬ها در قدس در زمان صلاح الدین ، فجایع اندلس در هنگام سقوط غرناطه، نسل کشی¬های هندوها زمان جدایی پاکستان از هند ، کشتارهای پی¬در¬پی در داخل هند و کشمیر، کشتارهای «صبرا و شاتیلا» در لبنان به دست یهود، و ده¬ها مورد دیگر در تاریخ تکرار شده است.
آری، این فاجعه در تاریخ به هیچ وجه نه اولین کشتار نسبت به بوسنیایی¬ها است و نه اولین کشتار نسبت به عموم مسلمین. اما با این وصف تکان دهنده¬ترین فاجعه بود، نه صرفاً به خاطر اعمال وحشیانه¬ای که در آن انجام گرفت، بلکه موضع¬گیری جهان درکل و موضع¬گیری جهان اسلام بخصوص در شدت بخشیدن حادثه نقشی اساسی را بر جای گذاشت.
  • ۰
  • ۰

گزیده‌ای از سخنان امام علی در موضوعات مختلف است. مؤلف این اثر کوشیده است تا با گردآوری سخنان حضرت علی از لابلای منابع شیعی مبانی عقیدتی و فکری آن بزرگوار را بیان نماید. به علاوه، نشان می‌دهد که دیدگاه وی در قبال خلافت، اصول حکومت اسلامی و وظایف حاکم چگونه بوده است.

  • ۰
  • ۰

مختصری ازشرح کتاب

الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و أصحابه و أتباعه الی یوم ‏الدین و اما بعد:‏

علم حدیث و اصطلاحات آن، از جمله علوم مهم و ضروری در میان سایر علوم دینی است که با بهره گیری از یک سری قواعد و اصول منضبط و پیشرفته، به بررسی و تحقیق موشکافانه و بسیار دقیق در میان روایات مختلف و اسناد و متون آنها می پردازد تا سرانجام صحت یا بطلان آنها را بر ما مشخص گرداند که آیا درجه ی اعتبار را بدست می آورند یا خیر؟ از این رو تحصیل این علم برای هر شاگرد و استادی که قدم در راه کسب علوم دینی گذاشته اند ضروری و لازم است.

کسی که بخواهد در میان آثار و کتابهای فراوان دینی سیر کند و از آنها کسب علم نماید، بدون شک با اصطلاحات و عباراتی روبرو خواهد شد که عدم شناخت و فهم آن اصطلاحات منجر خواهد شد تا وی بهره ی مناسبی را از آن منابع نبرد، و یا گاهی عدم توجه و حساسیت او نسبت به روایات و احادیث داخل کتاب باعث می شود تا مطالبی را بعنوان دین اخذ نماید که در حقیقت هیچ اصل و اساسی در شریعت نداشته باشند و بلکه بر روایات واهی و باطلی استوار شده باشند که در طول زمان نقل شده اند ولی هرگز از صحت یا ضعف آن روایات جویا نشده باشند، در حالیکه او آنها را بعنوان دین تلقی کرده و می پذیرد و حتی بعدها از آن نیز دفاع می کند. آنوقت است که عقیده ی او در اثر پذیرش روایات و احادیث مردود به سمتی می رود که از مسیر و راه مسلمین تابع کتاب و سنتِ صحیح جدا می گردد و راه انحراف و سردرگمی را خواهد پیمود. و پناه بر خدا از هر راه و مسیری که به انحراف ختم شود.(سخن مترجم)

  • ۰
  • ۰

ترجمه فارسی کتاب «التجرید للجامع الصحیح» است که خلاصه صحیح بخاری است. که جامع ترین برنامه آندروید احادیث امام بخاری به زبان فارسی که شامل ۲۲۰۶ حدیث صحیح میباشد.
صحیح بخاری یکی از مهم‌ترین کتب حدیثی جهان اسلام و بنابر عقیده جمهور مسلمانان، صحیح‌ترین کتاب بعد از قرآن کریم است. امام بخاری آن را در مدت ۱۶ سال و گزینش از میان ششصد هزار حدیثِ محفوظش به رشته تحریر درآورده است. این اثر گرانبها مشتمل بر روایات نقل‌شده از رسول گرامی اسلام در مورد احکام فقهی و مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مسلمین و آداب اسلامی است. مؤلف اثر حاضر، که خود از علمای به نام و محدثین سرشناس یمن در قرن نهم هجری است، با هدف گزینش و خلاصه کردن کتاب امام بخاری، برخی از مهم‌ترین روایاتِ صحیح را انتخاب کرده تا یار و قرین و همواره در دسترس مسلمانان خداجو و حقیقت دوست باشد. کتاب با مقدمه مفصلِ صد صفحه‌ایِ مترجم آغاز می‌شود که در آن، زندگینامه و آثار و احوال امام بخاری را به طور مشروح بیان کرده و فضایل اخلاقی و علمیِ امام را برمی‌شمارد. ادامه این اثر، ترجمه احادیث نبوی است که در باب‌های گوناگون و ذیل ۸۸ فصل کتاب در اختیار خواننده قرار می‌گیرد.

ما نیز مفتخریم این اثر ارزشمند را که کاریست بسیار بزرگ از گروه نرم افزاری اذکار رایانه برای دانلود خدمت شما ارائه نماییم . امیدواریم باعث بخشش گناهان و مورد قبول درگاه الله تعالی قرار بگیرد.آمین

نسخه جدید نرم افزار نیز در سایت قرار گرفت. لطفا نظرات خود را بیان نمایید.

  • ۰
  • ۰

سنن ابن ماجه ششمین کتاب از کتب صحاح سته است که توسط  امام محمد ابن ماجه (۲۰۷ _ ۲۷۵ هجری) نوشته شده‌است.

امام ابن ماجه مانند همه نگارندگان صحاح سته ایرانی و اهل قزوین بوده که این شهر از مشهورترین شهرهای عراق عجم در آن زمان محسوب می‌شده‌است. او به علوم حدیث تسلط داشته و برای طلب حدیث به بصره، کوفه، بغداد، مکه، شام، مصر و ری سفر نموده‌است.

  • ۰
  • ۰

ابوعبدالله احمد بن محمد بن حنبل متکلم و فقیه مسلمان در ۱۶۴ ه‍. ق در بغدادمتولد شد؛ پدر و مادرش از اعراب ساکن مروبودند. نام کامل وی (احمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن اسد بن ادریس بن عبدالله الشیبانی المروزی البغدادی). سفرهای زیادی کرد؛ در بغداد درگذشت. مکتب فقه حنبلی، یکی از مذاهب اربعهٴ سنت، پس از وفات وی به وسیلهٴ شاگردانش ایجاد شد.

امام احمد بن حنبل مسند را تألیف کرد، که مجموعه‌ای بود بالغ بر ۳۰٬۰۰۰ حدیث. این احادیث نه به ترتیب موضوعی، بلکه برحسب اسامی صحابه‌ای که بدیشان استناد شده، تنظیم شده‌است. این بهترین و بزرگ‌ترین مجموعه در نوع خودش است. امامان ابوحنیفه، مالک بن انس، شافعی و احمد بن حنبل (رحمهم الله) را، که مؤسسان مذاهب اربعهٴ سنت بودند، ائمهٴ اربعه می‌نامند.

او در زمینه بررسی راوی بسیار سخت گیر بوده. عطار نیشابوری در تذکره الاولیا او را در زمره مشایخ طریقت آورده و تجلیل بسیار از وی کرده است. پیروان امام احمد ابن حنبل به حنبلی مشهورند.

  • ۰
  • ۰

یکی از معتبرترین کتب حدیث در بین مسلمانان است که توسط حافظ ابوداود سلیمان بن اشعث سجستانی (۲۰۲ _ ۲۷۵ هجری) نوشته شده‌است.

نام کامل وی: ابو داوود سلیمان بن الأشعث بن اسحاق بن بشیر بن شّداد بن عمران الأزدی السجستانی. وی در ماه شوال سال ۳۷۵ هجری قمری در بصره درگذشت.

او نیز مانند سایر گردآورندگان کتب صحاح سته اهل ایران بوده و سجستان یا همان سیستان کنونی است که امروزه استانی با نام سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایرانقرار دارد و در آن موقع زرنج یکی از مهم‌ترین شهرهای آن بوده که امروزه در افغانستان واقع شده‌است.

از شروحی که بر سنن ابی داوود نوشته شده می‌توان به عون المعبود شرح سنن ابی داود از محمد شمس الحق عظیم آبادی اشاره نمود. طبق بعضی روایات ابوداود در شانزدهم شوال سال ۳۷۵ هجری وفات کرد. معروفترین کتاب او همان سنن است.از دیگر کتب او می‌توان به کتاب اصحاب الشعبی، مسند مالک، کتاب الناسخ، کتاب القدر، کتاب فی الرجال، کتاب المراسیل و برخی کتب دیگر اشاره کرد .